Oktober is de Maand van gezond zicht bij Lentiamo. Leer van onze experts hoe je het beste voor je ogen kunt zorgen en profiteer van onze wekelijkse kortingen!

Bestaande klant?

5 simpele manieren om jouw zicht te verbeteren

Anna Sucha

Medische review door Anna Sucha, Optometrist, op 08. 10. 2021
Geschreven door Maria Chiara Tarsia

Hier is een feit: jouw ogen werken elke dag hard voor jou! Ze verwerken voortdurend honderden beelden voor ons (vooral in het digitale tijdperk waarin we leven), ze stellen ons in staat om te herkennen, te lezen, te bewonderen, een blik te werpen, te gluren, te bekijken, te gluren, te staren... 

Onze ogen zijn kostbaar en we moeten er allemaal goed voor zorgen. Deze zeer belangrijke taak is een taak die een leven lang duurt, maar dat betekent niet dat het moeilijk moet zijn. Het advies in de volgende hoofdstukken laat je eenvoudige, maar effectieve manieren zien om je ogen gelukkig te houden, en jouw zicht in de best mogelijke conditie.

Lees onze 5 beste tips om het zicht te verbeteren en de ogen gezond te houden

Na overleg met onze oogspecialisten - en ter herinnering: het advies van jouw eigen oogarts is altijd de beste bron - kunnen wij je 5 eenvoudige manieren voorstellen om jouw zicht te verbeteren.

Ze zijn vrij gemakkelijk in je dagelijkse routine op te nemen, en zeker effectief. Wil je leren hoe? Lees dan verder!

Plan regelmatige oogcontroles

Ons eerste advies is een zeer belangrijk advies: Als je al een bril of contactlenzen draagt, weet je dat een actueel voorschrift van essentieel belang is. Ook als het zicht voor jou goed voelt, raden wij toch aan je ogen en zicht regelmatig te controleren. Een uitgebreide oogtest zal niet alleen bepalen of jouw sterktes nog voldoende zijn, maar kan ook van cruciaal belang zijn bij het opsporen van andere oorzaken van wazig zien, vermoeidheid van de ogen, diabetes en hoge bloeddruk.

Wat is de juiste frequentie om de ogen te laten controleren?

  • Jonge volwassenen (20 tot 40 jaar) moeten hun ogen om de twee jaar laten controleren.
  • Kinderen, volwassenen en ouderen moeten elk jaar hun ogen laten controleren.
 
Hoe vaak moet je een oogtest laten doen?
 

Geef de ogen een pauze van digitale schermen

Denk je er wel eens over na hoeveel tijd je doorbrengt met het kijken naar digitale schermen? Gebaseerd op een recent onderzoek, is er berekend dat we gemiddeld minstens 6 uur per dag op digitale schermen kijken, zowel onze computer tijdens het werk als onze smartphones, tablets en smart-tv's tijdens onze vrije tijd. Dit betekent dat onze ogen voortdurend worden gepusht om scherp te stellen en dat hun spieren daar op de lange duur onder lijden.

Wanneer onze schermtijd overmatig wordt, neemt het risico op vermoeide ogen  toe. Onder de symptomen kunnen hoofdpijn, wazig zien, pijnlijke en droge ogen voorkomen. Het is dus noodzakelijk om ze te verlichten door korte pauzes te nemen.

Volg de '20-20-20'-regel om vermoeide, droge en wazige ogen te voorkomen:

  • neem om de 20 minuten een pauze van 20 seconden door te kijken naar een punt op ongeveer 6 meter afstand van de computer.

Als je regelmatig op een computer werkt of als gamen je passie is, zou je ook een computerbril kunnen proberen. Ze zijn voorzien van een speciaal filter dat een percentage van het blauwe licht dat door onze schermen wordt uitgezonden, blokkeert. Samen met een gezonde levensstijl en regelmatige oogcontroles kunnen deze gekleurde glazen een vorm van verlichting bieden voor de ogen. Ze bieden ook UV-bescherming en verbeteren het contrast en de beeldhelderheid op digitale schermen, wat alles gemakkelijker maakt.

Beperkte aanbieding

€ 5 korting op beeldschermbrillen!

Bestel computerbril hier

De beste oplossing om digitale vermoeidheid van de ogen te verlichten, blijft echter de eenvoudigste: beperking en verdeling van je schermtijd. Je zou kunnen ontdekken dat deze goede gewoonte je ook kan helpen om de kwaliteit van je slaap en je concentratie verbeteren.

Probeer deze oogoefeningen

Oogoefeningen of 'oogyoga' zijn tegenwoordig heel populair. In het vorige hoofdstuk hebben we uitgelegd hoe digitale apparaten onze levensstijl hebben veranderd. En sindsdien is vermoeide ogen een veel voorkomend probleem geworden voor veel mensen. Neem wat tijd voor jezelf (10-15 minuten zijn genoeg) en probeer deze eenvoudige oefeningen. Wij beloven: de verlichting zal meteen merkbaar zijn!

  • Beweeg de ogen zachtjes van links naar rechts. Herhaal deze beweging drie keer.
  • Beweeg de ogen omhoog naar het plafond en dan langzaam omlaag naar de grond. Herhaal dit drie keer.
  • Beweeg de ogen langzaam en zachtjes omhoog naar links en dan langzaam omlaag naar rechts, drie keer.
  • Herhaal deze beweging, beginnend bij rechtsboven en naar beneden naar links. Nogmaals, herhaal drie keer.
  • Volg een pad dat op een 8 lijkt met je ogen.

Eye exercises: yoga for your eyes

Maar laten we duidelijk zijn: hoewel het bewezen is dat oogoefeningen de oogspieren kunnen ontlasten van spanning en stress, zijn ze geen wondermiddel. Ja, ze kunnen je helpen verlichting te vinden na een dag hard werken of studeren, maar ze zullen je visuele problemen niet op magische wijze genezen. Onze suggestie is, zoals altijd, om de aanbevelingen van de oogspecialist op te volgen en alle visuele hulpmiddelen te gebruiken volgens jouw voorschrift. 

Toch zijn er enkele bewezen voordelen aan verbonden. Volgens een recent wetenschappelijk onderzoek uitgevoerd door de afdeling Optometrie van de Sankara Academy of Vision, oogyoga oefeningen verminderen de oogvermoeidheidssymptomen door de efficiëntie van de extraoculaire spieren te verhogen. Het zou dus beschouwd kunnen worden als een therapeutische en niet-farmacologische behandeling voor het verminderen van oogvermoeidheid en de bijhorende symptomen.

Als je jouw ogen traint (zoals in de infographic), train je niet alleen je oogspieren, maar ook de doorbloeding, de zuurstofvoorziening en de natuurlijke productie van tranen verbeteren. Een zeer groot resultaat voor zo'n kleine reeks bewegingen!

Eet je groenten & behoud een gezonde levensstijl

Elke dag gezondere keuzes maken is een goede manier om niet alleen je zicht te behouden, maar ook om je levenskwaliteit te verbeteren. Maar omdat we ons richten op het zicht, beginnen we met een lijst van heerlijke voedingsmiddelen die zowel je ogen als je lichaam voeden. Vitamines, vetzuren en antioxidanten zijn de elementen waarnaar we op zoek zijn als we de gezondheid van onze ogen op natuurlijke wijze willen verbeteren, zo blijkt uit talrijke internationale studies.

Laten we eens kijken waar we ze kunnen vinden, en waarom ze belangrijk zijn om je ogen gezond te houden:

  • Carotenoïden, zoals vitamine A (ook bekend als retinol), beta-caroten, luteïne en zeaxanthine helpen onze ogen om een natuurlijke bescherming tegen UV-straling te ontwikkelen. De inname ervan vermindert het risico op staar en macula degeneratie, evenals op uitdroging van de ogen. Ze zijn te vinden in wortelen, maïs, spinazie, broccoli, blauwe bessen, tomaten, zoete aardappelen, mango's, pompoenen, eieren en melk.
  • Vitamine B (vooral B1B2, B6, B12 en foliumzuur) ondersteunen de goede werking van de oogspieren en verlagen het risico op degeneratieve oogziekten. De vitaminen van de B-groep zijn te vinden in bonen, eieren, spinazie, bladgroenten en granen.
  • Vitamine C wordt algemeen beschouwd als een "natuurlijk schild" tegen ziekten en infecties. Ook onze ogen kunnen er baat bij hebben, bij deze immuunsysteem versterkende kwaliteiten. Vitamine C voorkomt niet alleen cataract en leeftijdsgebonden maculaire degeneratie (of AMD), maar kan ook het verlies van gezichtsscherpte vertragen. De rijkste aan vitamine C zijn: kiwi, citrus, bessen, sla, tomaat en peper. Ze bevatten ook bioflavonoïden, andere belangrijke helpers voor een optimale gezondheid van de ogen.
  • Vitamine E heeft een antioxidante werking die ook AMD en oogstress helpt voorkomen; het versterkt onze oogspieren en beschermt ons gezichtsvermogen. Het kan worden gevonden in amandelen, avocado's, hazelnoten, soja, saffraan, olijven en olijfolie, volkoren granen en spinazie.

Vergeet niet ten minste anderhalve liter water per dag te drinken, een wandeling buiten de deur te maken en elke nacht ten minste acht uur te slapen.

Bescherm de ogen tegen UV-straling

Ten slotte, maar zeker niet minder belangrijk, is het een van onze favoriete onderwerpen: UV-bescherming, het hele jaar door. Dit advies is heel eenvoudig op te volgen: draag gewoon jouw favoriete zonnebril!

Mis onze selectie van top-kwaliteit designer zonnebrillen niet! Voor alle leeftijden, alle stijlen en alle budgetten!

Denk eraan: niet elke zonnebril is goed. Goedkope en niet-gecertificeerde zonnebrillen kunnen de ogen zelfs meer beschadigen dan het zonlicht zelf. Zorg ervoor dat je een verstandige keuze maakt, als het gaat om je trouwe metgezellen voor zonnige dagen: jouw zonnebril moet voorzien zijn van een UV400 filter, wat betekent dat zij 100% van de UVA- en UVB-stralen kunnen blokkeren voor het oog.UVA-, UVB- en UVC-straling op het oog

Je zicht verbeteren is vrij eenvoudig, nietwaar? Laat ons weten in de comments of je onze tips hebt opgevolgd!

Vergeet niet om het te delen!

Mis het belangrijke nieuws niet.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Opmerkingen

    Geen opmerkingen

    *Verplichte velden

    Best verkochte producten