42 tips & tricks om de lockdown te verslaan

Tips en trucs om het coronavirus te verslaan


Voel je je uitgeput en moe onder de last van de coronavirus pandemie? Ongelukkig omdat je last hebt van sociaal isolement? Moe van de schijnbaar nooit eindigende maatregelen?

Geloof ons, dat zijn wij ook. Daarom zijn we gaan nadenken over hoe we coronavirusmoeheid kunnen bestrijden – zonder de regels aan onze laars te lappen. Dus gingen we naar buiten, eh, bleven binnen en e-mailden 200 vrienden en familieleden om hen te vragen hoe ze ondanks de pandemie met het dagelijks leven omgaan. We wilden weten hoe mensen erin slagen de moed erin te houden, te socializen, te onderwijzen en zich te vermaken, en bovendien lichamelijk, geestelijk en mentaal gezond te blijven.


Klaar om je dagelijkse pandemie-leven op te fleuren met een paar eenvoudige tips en trucs van echte mensen? Bekijk onze 42 beste tips tegen covid-moeheid!


Hoe blijf je gezond tijdens de corona pandemie?

  1. Maak een wandeling. Elke dag. Het werkt.
  2. Als dat niet genoeg voor je is, probeer dan te joggen. Het is moeilijk om mee te beginnen, maar als je lichaam eenmaal gewend is aan lichaamsbeweging, versterk je je immuunsysteem en maak je endorfine aan.
  3. Over ons immuunsysteem gesproken: Neem koude afwisselende douches op in je dagelijkse routine om je afweersysteem te versterken.
  4. Probeer thuis te sporten. Het meeste plezier, en succes, is gegarandeerd als je het online doet met een groep vrienden.
  5. Luister 's avonds naar audioboeken in plaats van naar films te kijken. Deze zijn leuk en vermijden fel licht voor het slapengaan – en je zult sneller in slaap vallen.
  6. Lucht de slaapkamer goed voordat je naar bed gaat. Zet het raam open en geniet van de koele lucht die naar binnen stroomt.
  7. Probeer online pilates. Het helpt je geest te ontspannen – en je lichaam te versterken.
  8. Stop met roken! Is dit niet de beste tijd om te stoppen?!

Wat is de beste manier om mentale gezondheid te verbeteren? Hoe kan ik angst bestrijden?

  1. Besteed niet te veel tijd aan het kijken naar het nieuws. Blijf op de hoogte van het laatste beleid (en houd je daaraan), maar houd de negativiteit uit de kamer.
  2. Als je je nog steeds overweldigd voelt, probeer dan de Wim Hof methode: haal 30 keer snel diep adem, adem in door je neus en uit door je mond. Adem dan diep in en uit; houd je adem in tot je moet inademen. Adem dan in, zo diep als je kunt, en houd deze adem 10 seconden vast. Je zult al snel de Zen in je voelen.
  3. Het is niet alleen pilates dat de geest versterkt. Van zijn grote broer yoga is bewezen dat het depressie en angst voorkomt. Is er een betere activiteit in lockdown?
  4. Een essentieel onderdeel van een goede geestelijke gezondheid is meditatie. Download een meditatie app of haal een meditatie handboek in huis. Als dat je niet motiveert: zelfs Netflix laat nu zien hoe je goed kunt mediteren.
  5. Schrijf een dagboek. Elke avond. Je zorgen worden letterlijk overgebracht van je hoofd naar het papier – en zullen daar blijven.
  6. Accepteer dat je je op sommige dagen down, ongemotiveerd en verdrietig voelt. Begrijp dat je niet altijd positief kunt blijven in deze vreemde tijden. Dit zal een deel van de druk wegnemen.
  7. Blijf niet stilstaan bij de fouten en slechte eigenschappen van anderen. Dit is het moment om eindelijk voor jezelf te zorgen!
  8. Maak af wat je begonnen bent. Stel dingen niet uit alleen omdat je de tijd voor uitstellen hebt.
  9. Download Flow-list en schrijf elke dag drie dingen op die je gelukkig maken. Alleen dat, niets anders – geen toekomstplannen of zorgen uit het verleden.

Hoe effectief thuis te werken tijdens de covid pandemie

  1. Het is net zo belangrijk hoe laat je opstaat als hoe laat je gaat slapen. Probeer voor 23.00 uur in bed te liggen. Elke keer na middernacht betekent een extra kop koffie de volgende dag.
  2. Richt je home office in. Dit kan een hele kamer zijn of alleen een bureau. Het is belangrijk om je werk te scheiden van je privéleven.
  3. Deze truc vergt misschien wat overtuigingskracht, maar: schaf een sta-bureau aan. Je rug zal je dankbaar zijn.
  4. Neem pauzes en doe dingen zonder de computer, zoals een kop koffie drinken, lunchen, de afwas doen of, mhh, je schoenen poetsen – gewoon alles wat je afleidt van je werk en het blauwe licht van je computer en telefoon.
  5. Over blauw licht gesproken, bestel een computerbril. Deze bril voor het beeldscherm blokkeert blauw licht van digitale schermen. Je zult je beter concentreren, minder hoofdpijn krijgen en sneller in slaap vallen.

Hoe kun je routines maken in je dagelijkse pandemie leven

  1. Zorg voor een vaste dagelijkse routine, zodat je dagen niet ontregeld raken. Ga op dezelfde tijd naar bed en word op dezelfde tijd wakker – zelfs in het weekend, ja!
  2. Word minstens 2 uur voor het werk wakker om koffie te drinken, met de hond te wandelen of een boek te lezen. Een beter begin van de dag is er niet.
  3. Deze tip zal je geweldig vinden: drink een glas wijn met je partner, huisgenoot of een goede vriend via Facetime – op zijn minst af en toe. Vraag je geliefden hoe hun dag was en vertel ze over de jouwe.

Hoe kan een gezonde en evenwichtige voeding worden behouden tijdens de pandemie van het coronavirus?

  1. Drink en eet wat je lekker vindt, wees lief voor jezelf. Maar probeer heerlijke seizoensgroenten in je dieet op te nemen en nieuwe recepten te ontdekken.
  2. Vervang je vijfde koffie op een dag door twee glazen water met citroen.
  3. Barbecue! Hetzij in de tuin, hetzij op het balkon. Of grill een heerlijke (vega) steak in je keuken voor een heerlijke zomeravond.
  4. Over vegetarisch „vlees“ gesproken: neem vleesvervangers in je dieet op en geniet van vegetarische of veganistische gerechten. De planeet zal je dankbaar zijn.

Hoe leer je nieuwe dingen tijdens covid-19

  1. Leer een nieuwe taal. Wat is een beter moment om je taalkundig voor te bereiden op je volgende grote reis dan nu?
  2. Of leer een instrument te bespelen dat je al heel lang wilt bespelen. Maar blijf met je handen van blokfluiten af. Alsjeblieft.
  3. Los een Rubik's Cube op. We wensen je veel succes.
  4. Volg online cursussen op de meest uiteenlopende gebieden. Of bekijk openbare universitaire lezingen. Of TED Talks.
  5. Draai de rollen om en leer andere mensen iets waar je echt goed in bent.

Hoe kun je jezelf vermaken in het dagelijkse covid leven

  1. Speel multiplayerspelletjes zoals Overcooked 2 of Monopoly met je partner of huisgenoten. Word niet te competitief, in het belang van de thuissituatie.
  2. Paint by numbers of diamond painting!
  3. Waarom wordt je geen tuinier? Begin met het kweken van planten in je keuken – gember, avocado's, wortelen – zelfs sla groeit in een fles.
  4. Maak een YouTube-video. Of bouw een website.
  5. Los een grote puzzel op. Tegen de tijd dat je klaar bent, is de pandemie bijna voorbij..

Hoe onderhoud je je relaties en vriendschappen tijdens een lockdown?

  1. Blijf in contact met je vrienden, familie en collega's. Stuur ze een berichtje, bel ze op of stuur ze een kleinigheidje thuis.
  2. Geef een Zoom-feestje (of twee).
  3. Ook al kun je niemand ontmoeten, het is fijn om vreemden onder hun mondkapje naar je te zien glimlachen. Dat zal jouw en hun dag goed maken.


Hebben één of een paar tips je een nieuwe kijk gegeven op je dagelijkse leven in de coronavirus pandemie? Deel dit artikel dan met je vrienden, familie en partners!